Sekcje

Co można trenować w Grapplingu Kraków


Brazylijskie Jiu-Jitsu (BJJ) to sztuka walki wywodzącą się z japońskiego ju-jutsu, zapasów „wszechstylowych” i judo. BJJ obejmuje walkę w stójce i zwarciu, jednak największy nacisk kładzie na walkę w parterze, wychodząc z założenia, że większość realnych walk tam właśnie się kończy.  Taktyka walki w BJJ polega na dążeniu w pierwszym etapie do obalenia przeciwnika przez rzut lub ściągnięcia go do parteru w inny sposób, a w drugim etapie na zdominowaniu go w parterze i wykonaniu techniki kończącej – dźwigni bądź duszenia, zmuszającej go do poddania się (w realnej walce możliwe jest też znokautowanie przeciwnika w parterze uderzeniami). BJJ opiera się przede wszystkim na chwytach. W treningu i walce sportowej nie stosuje się żadnych uderzeń.Brazylijskie Jiu-Jitsu można trenować w kimonie (klasyczne BJJ, Gi) lub w spodenkach i koszulce (Submission Fighting, No Gi). Stopnie zaawansowania w BJJ są oznaczane kolorowymi pasami – w kolejności: białym, niebieskim, purpurowym, brązowym i czarnym.Brazylijskie Jiu-Jitsu swoją ogromną popularność zawdzięcza pierwszym turniejom walk MMA, w których zawodnicy Jiu-Jitsu z Brazylii nie mieli sobie równych, pokonując w parterze przedstawicieli chyba wszystkich istniejących na świecie stylów walki wręcz. Dlatego obecnie BJJ i Submission Fighting należą do podstawowych elementów treningu przekrojowego wszystkich liczących się zawodników MMA.

W klubie Grappling Kraków treningi BJJ są prowadzone w dwóch grupach zaawansowania:

P0 – grupa startowa, zajęcia dla osób, które przychodzą na trening po raz pierwszy lub chcą powtórzyć podstawy BJJ

P1 – grupa podstawowa, osoby rozpoczynające swoją przygodę z Jiu-Jitsu. W grupie tej na początku nie ma podziału na osoby trenujące w Gi lub No Gi. Na zajęcia może przyjść każdy kto ma zamiar rozpocząć swoją przygodę z BJJ

P2 – grupa w której trenują osoby z minimum rocznym stażem treningowym. Grupy P2 są już podzielone na osoby, które ćwiczą w Gi (kimonie) oraz osoby, które trenują bez kimon (spodenki i rashguard) Osoby trenujące w grupie P2 mogą już brać udział w rywalizacji sportowej.


Mixed Martial Arts (MMA) czyli mieszane sztuki walki to dyscyplina sportowa łącząca te elementy sztuk walki, które okazały się skuteczne w turniejach walk „bez reguł”. W formule MMA walka toczy się zarówno w stójce (w dystansie i zwarciu), jak i w parterze. Stosuje się rzuty, ciosy, kopnięcia, dźwignie i duszenia. Zabronione są jedynie techniki stwarzające znaczne niebezpieczeństwo dla zdrowia zawodników (jak gryzienie, zahaczanie palcami ust, uszu itp.). Walki odbywają się na zwykłym ringu bokserskim lub na wielokątnych (najczęściej ośmiokątnych ringach otoczonych siatką, która zapobiega wypadaniu zawodników poza miejsce walki (stąd potoczna nazwa „walki w klatkach”). Zawodnicy muszą używać ochraniaczy na zęby, krocze oraz specjalnych rękawic (w przeciwieństwie do bokserskich umożliwiających chwytanie). Dopuszcza się również stosowanie nagolenników lub ochraniaczy na kolana.

W MMA praktykuje się tzw. trening przekrojowy, przygotowujący zawodnika do walki zarówno w stójce, jak i w parterze czy zwarciu. Największą wagę w taktyce przywiązuje się do umiejętności płynnego przechodzenia między tymi trzema dystansami. Jeśli chodzi o repertuar techniczno-stylistyczny to podstawę treningu MMA stanowi BJJ i Submission Fighting w parterze oraz boks, kickboxing, thaiboxing i judo w stójce.

W klubie Grappling Kraków zajęcia MMA prowadzone są w trzech grupach zaawansowania:

MMA P1 – grupa podstawowa, osoby rozpoczynające swoją przygodę z MMA. Na zajęcia może przyjść każdy kto ma zamiar rozpocząć swoją przygodę z MMA nie mając wcześniej nic wspólnego ze sportami walki.

MMA P2 – grupa w której trenują osoby z minimum rocznym stażem treningowym. Zawodnicy z tej grupy mogą już brać udział w zawodach amatorskich.

MMA P3 – grupa zawodnicza osoby, które trenują zawodowo MMA regularnie biorąc udział w galach MMA

 

Boks to jedna z najstarszych znanych w Europie sztuk walki. Walki na pięści znane były w starożytnej Grecji i stanowiły jedną z dyscyplin antycznych igrzysk olimpijskich. Przypominały jednak bardziej walki bez reguł toczone na stojąco, bez możliwości kontynuacji w parterze. Boks jako współcześnie znana dyscyplina sportowa swoje początki miał na początku XVIII w. w Anglii.

W klubie Grappling Kraków boks nie jest nauczany jako dyscyplina olimpijska z regułami ringowymi i podziałami na kategorie wagowe, ale jako sztuka walki wręcz na pięści i jako część wszechstronnego treningu MMA. Trenujemy w dwóch grupach:

Boks P1 – grupa podstawowa, osoby rozpoczynające swoją przygodę z treningiem Bokserskim nie mające nic wspólnego z treningami Sportów Walki.

Boks P2 – grupa w której trenują osoby z minimum rocznym stażem treningowym. Ćwiczący z tej grupy mogą już brać udział w sparingach i zawodach amatorskich.

 

Kickboxing/K1 jest nowoczesnym sportem walki wykorzystującym oprócz technik bokserskich również kopnięcia. Powstał w obecnej formie w II poł. XX w. niemal równolegle w USA (pierwotnie jako full contact karate, później stał się znany właśnie jako kickboxing) i w Japonii (jako połączenie karate i boksu tajskiego, później ewoluował w odmianę kickboxingu zwaną K1).

Kickboxing opiera się na kompilacji najprostszych i najskuteczniejszych technik walki wywodzących się głównie z boksu, boksu tajskiego i karate. Walka kickboxerska jest toczona w stójce przy użyciu uderzeń pięściami i kopnięć stopami. W zależności od formuły (np. K1) dopuszczalne bywa też zadawanie ciosów łokciami i kopnięć kolanami.

W klubie Grappling Kraków ćwiczymy kickboxing jako samodzielną dyscyplinę i jako jeden z głównych elementów wszechstronnego treningu MMA. Obecnie treningi prowadzone są w jednej grupie: P1 do której mogą uczęszczać wszystkie osoby, które chcą rozpocząć swoją przygodę z Kickboxingiem/K1

Judo to sztuka walki wywodząca się z japońskiego jiu-jitsu, stworzona przez Jigoro Kano, który usunął z tradycyjnego jiu-jitsu elementy niebezpieczne, dzięki czemu dużo łatwiejsze stało się kontaktowe ćwiczenie z partnerem. Judo zawiera cztery rodzaje technik: rzuty, trzymania, dźwignie i duszenia.

Judo to również sport olimpijski ze ściśle określonymi regułami rywalizacji sportowej. Judo ćwiczymy w kimonach (judokach). Stopnie zaawansowania w judo są oznaczane kolorowymi pasami – białym, żółtym, pomarańczowym, zielonym, niebieskim, brązowym i czarnym (stopień mistrzowski).

Judo to jednak nie tylko sport i sztuka walki, lecz przede wszystkim doskonała dyscyplina harmonijnego rozwoju fizycznego, kształtująca równomiernie wszystkie najważniejsze cechy sprawności fizycznej – zwinność, gibkość, równowagę, szybkość, wytrzymałość i siłę. Dodatkowo regularne treningi judo, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, rozwijają kondycję psychiczną i cechy wolicjonalne – dyscyplinę, obowiązkowość, cierpliwość, wytrwałość i nieustępliwość.

W klubie Grappling Kraków zajęcia judo prowadzone są głównie dla dzieci i młodzieży w różnych grupach wiekowych (zajęcia są dopasowane do różnych etapów rozwoju fizycznego) oraz dla dorosłych jako uzupełnienie technik rzutów występujących w Brazylijskim Jiu-Jitsu oraz MMA

 

CrossTrening to zajęcia wzmacniające mięśnie i stawy tym samym zabezpieczając je przed kontuzjami. Poprawiają siłę, wytrzymałości i wydolność tlenową. Zwiększają sprawność ogólną i koordynacje ruchową. Nadają sylwetce większą harmonie i symetrie. Poprawiają gibkości i rozciągnięcia ciała. Zajęcia te nie tylko są idealnym uzupełnieniem treningu sztuk walki ale również świetnie nadają się dla każdego komu znudził się monotonny trening na siłowni.

W naszym klubie zajęcia te są prowadzone w dwóch grupach zaawansowania:

 

Ketlebell – HardStyle to nie tylko nazwa żeliwnego, kulowego odważnik z rączką od wieków używany przez rosyjskich sportowców ale również nazwa zajęć, które mają na celu wypracowanie maksymalnej, czystej siły jako podstawy praktycznie każdej dyscypliny. Ze względu na zmienny środek ciężkości, odważnik angażuje wszystkie partie mięśniowe wpływając na harmonijny rozwój. Zajęcia Ketlebell są idealnym uzupełnieniem treningu sportów walki.